Zabawne studium Zinara

Proste, ale ładne i śmieszne. Hetman zygzakując przemierza szachownicę, aby unicestwić kolejno wolnego piona, gońca i wreszcie króla. W grze praktycznej trudno o takie forsowne manewry na dystansie kilkunastu posunięć, ale jesteśmy w czarodziejskim świecie kompozycji szachowej.

Zinar, M
1985

Wygrana białych

1.He5+ Kg8 2.Hd5+ Hetman rozpoczyna wędrówkę do wolnego piona "a2", a jak wiadomo, nie zawsze najkrótsza droga jest najlepsza.
2...Kh8 3.Hd4+ Kg8 4.Hc4+ Kh8 5.Hc3+ Kg8 6.Hb3+ Kh8 Wtrącenie 6...♗e6 7.♕xe6+ ♔h8 prowadzi do pozycji z głównego wariantu.
7.Hb2+ Kg8 8.Hxa2+ Kh8 9.Hb2+ Kg8 10.Hb3+ Kh8 11.Hc3+ Kg8 12.Hc4+ Kh8 13.Hd4+ Kg8 14.Hxd7 1-0 Dla porządku przytaczamy finałowego mata: 14.♕xd7 ♕f5+ (albo dowolny inny ruch, grozi 15.Hh7 mat) 15.♕xf5 ♔h8 16.♕c8 mat.

Paweł Z. Kruza i Adam Umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula