Strzał zza rogu (2)

Strzał zza rogu, czyli strzał zza węgła, może zakończyć się pięknym matem. Taka łamigłówka jest dobrym ćwiczeniem wyobraźni, rozwiązanie pozwoli w przyszłości łatwo osiągnąć zwycięstwo.
Cechą charakterystyczną rozpatrywanej pozycji jest fatalna pozycja czarnego króla. Jednak zadanie zawiera także pułapki.
Drugi przykład wygląda jak pozycja z partii.

Strzał zza węgła

Eckstein
1903 1-0

Białe matują

1.Hc5+! Nie wolno ulec pokusie zdobycia hetmana - 1.Hxf1? pat.
Pierwszym ruchem może być także 1.Ha8+! z podobnym finałem 1...Ha6 ( 1...Kb5 2.Hc6+ Ka5 3.Hb6 mat) 2.Hd5+ Hb5 3.Hd4! (silny ruch 3.Hd6! także wygrywa).
1...Hb5 2.Hd4!! Nie zmienia finału 2.Hd6! Ha6 3.He5+ Hb5 4.Ha1+.
2...Ka6 Po 2...Ha6 finał matowy wygląda elegancko 3.Ha1+ Kb5 4.He5#.
3.Hf6+ Ka7 4.Ha1+ Ha6 5.Hd4+ To samo osiąga się po 5.Hg1+.
5...Ka8 Teraz przyszedł czas na strzał zza węgła.
6.Hd8+ Ka7 7.Hb8 mat 1-0 Hetman obiegł szachownicę zaganiając króla do rogu.

Strzał zza węgła

Hofstede_de_Groot, C
1907 1-0

Białe wygrywają

1.He7 Hxd5+ 2.Kf6+ Kh6 3.He3+ Kh5 Odejście króla na h7 ma finał matowy: 3...Kh7 4.Hh3+ Kg8
(zasłona hetmanem nie pomaga 4...Hh5 5.Hd7+ Kh6 6.Hg7 mat )
5.Hc8+ Kh7 6.Hc7+ Kh6 7.Hh2+ Hh5 8.Hf4+ g5 9.Hf5 g4
(odejscie hetmana prowokuje mata 9...He8 10.Hxg5+ Kh7 11.Hg7 mat).
10.Hf4+ Kh7 11.Hc7+ Hf7+
(oczywiście po 11...Kh6 jest 12.Hg7 mat)
12.Hxf7+ Kh6 13.Hg6 mat.
4.Hh3# 1-0

Paweł Z. Kruza i Adam Umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula