Nie jest wszystko jedno co dorabiasz

Poniższe studium uczy przede wszystkim, że dochodząc pionkiem do pola przemiany, musimy dobrze się zastanowić, jaką figurę dorobić. Godny zapamiętania jest też motyw patowy, na który grały czarne. Podane warianty nie wyczerpują wszystkich możliwości pozycji.

Grigoriev
Sahmaty v SSSR, 1945

Wygrana

1.Kc1! W tej pozycji białe muszą się dobrze zastanowić nad planem gry i dokładnie przeliczyć warianty, ponieważ mogą jeszcze przegrać: 1.g3?? Ka4 2.Kc1 Ka3 3.Kb1 b2 4.h4 gxh4 5.gxh4 Kb3 6.h5 a5 7.h6 a4 8.h7 a3 9.h8H a2#.
1...Ka4 2.Kb2 b5! 3.g3 a5 4.h4 gxh4 5.gxh4 d5 6.Kb1! Ka3 7.h5 b2 8.h6 a4 Czasami białe powinny dorobić hetmana: 8...Kb3 9.h7 a4 10.h8H a3 11.Hh3+ +-.
9.h7 b3 10.h8S A czasami skoczek jest lepszy od hetmana; 10.h8H? b4 i czarne są zapatowane.
10...b4

11.Sg6! fxg6 12.f7 gxf5 13.f8S Znowu skoczek jest lepszą figurą niż hetman: 13.f8H prowadzi do remisu, gdyż po zbiciu wolnego piona jest pat..
13...f4 14.Se6 f3 15.Sc7 f2 16.Sb5#

1-0

Paweł Z. Kruza i Adam Umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula