Kontrgambit Falkbeera bywa groźny

Gambit królewski ma ciekawą historię i wyjątkowa pozycję w historii rozwoju debiutów szachowych. Idea błyskawicznego rozpoczęcia szturmu na pozycję czarnego króla, zaraz na początku gry, jest zrozumiała psychologicznie. Każdy lubi wygrywać, wygrana błyskawiczna dodaje splendoru graczowi zdolnemu do takich wyczynów. Dodatkowym czynnikiem jest powszechna wśród amatorów gry szachowej skłonność do robienia błędów, przeoczanie możliwośći taktycznych gróźb.
Gambit królewski traktowano jako groźną broń, oferującą mnóstwo okazji do tworzenia pogmatwanych, skomplikowanych pozycji. Teoria tego debiutu jest obfita, pełna historii triumfów, przeplatanych widowiskowymi wpadkami.
Przedstawiamy historię pewnej partii rozgrywanej podczas symultany udzielanej przez arcymistrza Tartakowera w Hadze w dniu 12 czerwca 1920 roku. Jak donosi dziennik "Het Vaderland" z dnia 13 czerwca 1920 roku, w partii Tartakower - Reeser doszło do sytuacji, w której mistrz w myśl sentencji Discendo-Discimus ucząc sam się uczył.
Tyle dziennikarze, jednak analiza pokazuje, że arcymistrz nie przygotował solidnej porcji wiedzy na temat tego złożonego debiutu i po kilku słabszych posunięciach wpadł w straszne kłopoty. Zdolny amator Reeser, w koncertowy sposób wykorzystał chwilową słabość arcymistrza i pięknie doprowadził partię do zwycięstwa.

Tartakower, Savielly -- Reeser, G. J.
simultan 1920.06.12 0-1 C32
1.e4 e5 2.f4 d5 Gambit Królewski Kontrgambit Falkbeera.
3.exd5 e4 4.d4 Wyżej cenione jest posunięcie 4.d3 nastawione na usunięcie piona e4, utrudniającego rozwój skoczka na pole f3.
Zelbel, Patrick -- Pruijssers, Roeland 1-0 Bundesliga 1516, 2016 4.d3 Sf6 5.dxe4 Sxe4 6.Sf3 Gc5 7.He2 Gf5 8. Sc3 He7 9.Ge3 Sxc3 10.Gxc5 Sxe2 11.Gxe7 Sxf4 12.Ga3 Sd7 13.O-O-O O-O-O 14.Wd4.
4...Sf6 5.c4 Gb4+ 6.Sc3 O-O

7.Ge3 Białe powinny ostrożnie wprowadzać kolejne figury do gry, np. 7.Se2 c6 8.a3 Gxc3+ 9.Sxc3 cxd5 10.cxd5 Sxd5 11.Sxd5 Hxd5 12.Ge3.
7...c6 8.dxc6 Ponownie należy się odwołać do posunięcia 8.Se2 cxd5 9.a3 Gxc3+ 10.Sxc3 Sc6 11.h3 i białe mogą jeszcze walczyć.
8...Sxc6 9.a3 Lepsze 9.Se2 Sg4 10.Hd2 Sa5 11.Sc1.
9...Sg4 10.Ke2 Lepsze 10.Hd2 Sxe3 11.Hxe3 Hxd4 12.Hxd4 Sxd4 13.Wd1 Gxc3+ 14.bxc3 Sf5 15.Kf2 We8 16.Se2, choć po 16...e3+ 17.Ke1 Sh4 czarne miały dużą przewagę.
10...Gxc3 11.bxc3 Se7 12.h3 Nawet po lepszym 12.Gf2 Sf5 13.Ke1 Sxf2 14.Kxf2 białe pewno by przegrały 14...e3+ 15.Ke2 Hh4 16.He1 Hxf4 17.Kd1 e2+ 18.Sxe2 Se3+ 19.Kc1 He4 20.Hd2 Sxc4.
12...Sxe3 13.Kxe3 Sf5+ 14.Kd2 Sg3 15.Wh2 Hh4 15...Hd6 16.Se2 Sxe2 17.Kxe2 Hxf4 18.Wh1 Ge6.
16.Se2 Sxe2 17.Kxe2 Hxf4 18.Wh1 e3 19.He1 We8 20.Wa2 Gf5 21.Kd1 He4 22.Wb2 Wad8 23.Ge2 Hxg2 24. Kc1 He4 25.Wg1 Wd6 26.h4 Wa6 Natychamiast matowało 26...Wb6 z groźbą 27...Hb1+ 28.Wxb1 Wxb1 mat.
27.Hg3 g6 28.Wd1 Wxa3 29.Gd3 Czarne wygrywały także po 29.Wd3 Wa1+ 30.Kc2 Hc6 31.Wb4 Hh1 z groźbą 32...Hc1+ 33...Hb1 mat.
29...Wxc3+ 30.Wc2 Wxd3 31.Wxd3 Hxd3 0-1

Adam umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula