Genrich Kasparian
Konkurs pamięci Płatowa
[Genrich Kasparian]
[1954]
1.We5+! Nieoczywisty ruch.
[
1.We1?
Wh3
2.Wb7+
Kc4
3.Wc7+
]
[
3.Wc1+
Kd5
4.Wb3
Wh1
5.Wd3+
Ke6
6.Wdd1
Wh3=
]
[
3...Kd3
4.Wd7+
Kc2=
]
1...Kc6
2.We6+! Celem jest wypchnięcie króla z 6 linii, z następnym 3.We1. Jednak nie można od razu grać 2.We1? Wh1! =
2...Kd5
[
2...Kb5
3.Wb7+
]
[
3.We1?
Wh3=
]
[
3...Kc4
]
3.We1! Sens dwuposunięciowego manewru 1.We5+! Kc6 2.We6+ Kd5, przy pomocy którego czarny król zostaje zaciągnięty z pola b5 na d5, stanie się zrozumiały po następnych uwagach.
3...Wh1
[
3...Wh3
4.Wd7+
Kc6
5.Wd3 i czarny król nie jest w stanie dotrzeć na c2. W tym wariancie decyduje gorsza pozycja króla na d5.
]
4.Wd7+
Kc4
5.Wdd1
Wh3
6.We4+!
[
6.Wc1+?
Kd3
7.We3+
Kd2
8.Wg1
Wh4+=
]
6...Kc5
7.We3
Wh1
8.Wc3+
Kb4
9.Wcc1
Wh3
10.Wd4+! Manewr powtarza druga wieża.
Kb5
[
10...Ka5
11.Wd3
Wh1
12.Wa3+
Kb4
13.Waa1
Wh3
14.Wab1+ itd.
]
11.Wd3
Wh1
12.Wb3+
Ka4
13.Wbb1
Wh3
14.Wc4+
Ka5
15.Wc3
Ka4
16.Wg1