Felietony

Zabawna końcówka

Bardzo ostra końcówka z niesymetrycznym materiałem. Czarne muszą wydostać króla z siatki matowej. Warto zwrócić uwagę na manewry czarnej wieży (4.Wh6+; 5.Wh7; 7.Wh4; 8.Wa4) oraz wyścig wolnych pionów.

Sherbakov,V - Gurevich,V
USSR, 1979

Posunięcie czarnych

1...Kh7! 2.Gf8+ Kh8 2...Kg8 3.Wc8!.
3.Gg7+ Wxg7 4.Wxg7 Wh6+! Wieża zmusza króla do zajęcia 7 linii, blokując przerzucenie białej wieży na a7.
5.Kf7 Wh7! Związanie białej wieży uniemożliwia manewr 6.Wg8+ Kh7 7.Wg7+ z remisem.
6.f6 a2 7.Kf8! Wh4! Wieża zwalnia pole dla króla (groziło Wg8 mat), jednocześnie zmierza na kolumnę "a" dla wsparcia wolnego piona.
8.Wg1 Wa4 Grozi przemiana piona na hetmana a1H.
9.Wa1 b4 10.f7 b3 11.Ke7 We4+ 12.Kf6 Wf4+ 13.Kg6 b2

Promocja piona b2 na hetmana odbędzie się z szachem i mat będzie prosty w realizacji, np. 14.♖xa2 b1=♕+ 15.♔g5 ♕f5+ 16.♔h6 ♖h4#.
0-1

Paweł Z. Kruza i Adam Umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula