Tajemnicze ruchy gońca

Od razu widać, że szansę na zwycięstwo daje tylko przełom z wyrobieniem wolnego pionka a. Problem polega na tym, że nie wolno przepuścić czarnego króla do pola a8. Ten temat obsługuje biały goniec.

Herbstmann, A
1928

Wygrana białych

1.b6 axb6 Jeśli król idzie do przodu 1...Kc6 2.Ge7 Kb7 białe grają 3.Gd8 axb6 4.axb6! z wygraną. Oczywiście nie można grać 4.Gxb6, gdyż wtedy goniec nie pomoże w promocji piona a.
2.a6 Kc6

3.Ge7! Kc7! 4.Gxd6+! Kc6! 5.Kd3 b5

6.Gc5! Kc7 7.Ga7 b4 8.Kc4

1-0

Paweł Z. Kruza i Adam Umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula