Shogi - to popularna w Japonii odmiana szachów, rozgrywana na planszy 9x9 bez podziału na czarne i białe pola. Figury są znacznie słabsze niż w szachach międzynarodowych, jednak gra
jest agresywniejsza, o większej ilości kombinacji. Najbardziej charakterystyczną zasadą jest
możliwość "wstawiania" zbitych figur z powrotem na planszę. Podobnie jak w szachach celem
gry jest zamatowanie (ew. zbicie) króla. W Shogi wszystkie bierki biją tak jak się poruszają,
tylko skoczki mogą przeskakiwać inne bierki. Król, wieża i goniec poruszają się dokładnie tak
jak w szachach, chyba że ulegają promocji.
Pozycja początkowa | Ruchy figur niepromowanych | Ruchy figur promowanych |
| | |
Zasada promocji:
po ruchu, który zaczyna się lub kończy w strefie promocji, można
promować każdą bierkę, oprócz króla, i złotych generałów.
promocja nie jest obowiązkowa, chyba że niepromowana bierka na
zawsze straciłaby zdolność ruchu
Zasada wstawiania:
zbite bierki przeciwnika zatrzymuje się, kładąc obok planszy. Później
zamiast zwykłego ruchu, można wstawić zbitą bierkę jako własną na
dowolne puste pole planszy,
wstawiona bierka zawsze pojawia się jako niepromowana.
Ruchy niedozwolone:
mat poprzez wstawienie pionka,
zrzucenie pionka w kolumnie, w której jest już niepromowany pionek danego gracza,
zrzucenie bierki na pole, z którego nigdy nie będzie mogła wykonać ruchu,
czterokrotne powtórzenie tej samej pozycji poprzez nieustanne szachowanie króla.
Zobacz też
http://www.shogi.pl
W Shogi, tak jak w szachach mamy często do czynienia z kombinacjami matowymi, zwanymi Tsume.
Poszukiwania Tsume należy zacząć od szacha, również każdy kolejny ruch musi zawsze być szachem. Za
pomocą zwykłych ruchów, ale także wstawień (zapisywanych za pomocą gwiazdki *) i promocji znajdź
Tsume w 2 posunięciach. Dla pierwszej osoby, która poprawnie rozwiąże wszystkie poniższe kombinacje
komplet Shogi gratis. Odpowiedzi proszę przesyłać na adres adrianwoo@o2.pl