Pat!

W końcówkach pionowych można spotkać motywy patowe. Dzieje się tak, gdy król wchodzi między piony i zamyka sobie drogę powrotu. Oczywiście równocześnie muszą się skończyć ruchy własnych pionów. Gdy jedna ze stron nie może wykonać żadnego ruchu i król nie jest szachowany mamy do czynienia z patem.

Seleznev
1928

Remis

1.Ka6 Nie można grać 1.Kc6? ze względu na 1...a5 2.bxa5 bxa5 3.♔b5 ♔d7 i białe musżą stracić czas na bicie wolnego piona, oddając własnego: 4.♔xa5 ♔e6 5.♔b4 ♔xe5 6.♔c3 f5 7.♔d3 ♔f4! (król przechodzi na kolumnę g, aby pilotować wolnego piona bez kolizji z czarnym królem) 8.♔e2 ♔g3 9.♔e1 ( 9.♔f1 f4 10.♔g1 f3 11.♔f1 f2 pion dochodzi do drugiej linii bez szacha i przemienia się w hetmana 12.♔e2 ♔g2 itd.) 9...♔g2 10.♔e2 f4.
1...Kb8 2.b5 Ka8 Czarne zmuszone są pilnować piona a7, w przeciwnym razie przegrają.
3.e6 Ostatni ruch, jaki został białym.
3...fxe6 Po biciu piona powstaje pozycja pata, białe nie mają ruchu, remis.

1/2

Paweł Z. Kruza i Adam Umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula