Może komputery to potrafią

Pionkówka na diagramie wymaga znalezienia właściwego planu gry, a potem dokładnego przeliczenia wariantów. Pierwszego posunięcia bez odkrycia planu obejścia przeciwnika po bandzie chyba nie można znaleźć drogą liczenia wariantów. Może komputery to potrafią.

Eliskases - Skalicka
Podebrady, 1936

Posunięcie czarnych

1...g5! Najtrudniejszy ruch w tej partii. Słabe były narzucające się kontynuacje:
1...Kf6? 2.g4 Kg6 3.Kd2 h5=;
1...h5? 2.Kd2 g5 3.Kc3=
2.Kd2 Inne posunięcia nie ratowały: 2.h5 g4!-+; 2.hxg5 Kf7 3.Kd2 Kg6-+
2...Kf6 3.Ke3

3...Kg6! Jeszcze można było przeciwnika wypuścić: 3...gxh4? 4.gxh4 Kg6 5.Kf3 Kh5 6.Kg3=
4.Kf2 Kh5 5.hxg5 Kxg5 6.Kf3 h5 7.a3 h4 8.a4 hxg3 9.Kxg3 a5

Po 10.Kf3 wygrywa 10...Kh4 za zdobyciem piona "e4".
0-1

Paweł Z. Kruza i Adam Umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula