Felietony
Miniaturki szachowe (5)

       Miniaturki, czyli partie kończące się efektownym zwycięstwem przed 20-25 posunięciem były swego czasu bardzo poszukiwaną przez kibiców sensacją. Szybkie zwycięstwo wymaga błędu ze strony przeciwnika, błędu tak poważnego, aby możliwa była natychmiastowa wygrana. Średni poziom amatorów gry szachowej podniósł się znacznie od czasów średniowiecza, ale ładna miniaturka jest wciąż czymś miłym dla oka, często pouczającym. Demonstrujemy miniaturki w wykonaniu słynnego mistrza Gioacchino Greco, znacznie wyprzedzającego swoją epokę.

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 1-0 C53
1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gc4 Gc5 4.c3 He7 Uznanym współczesnie posunięciem obronnym jest 4...Sf6. 5.O-O d6 6.d4 Gb6 7.Gg5 f6 W pełni satysfakcjonujące jest wprowadzenie skoczka do gry 7...Sf6. 8.Gh4 g5 Takie śmiałe wypady przed zakończeniem rozwoju figur i roszadą często kończą się klęską. 9.Sxg5 fxg5 10.Hh5+

Greco-NN

10...Kd8? Po prawidłowym 10...Kd7 11.Gxg5 Sf6 12.Hh3+ Ke8 czarne miały łatwiejszą grę.
11.Gxg5 Sf6 12.Hh6 Wf8 13.f4 exd4 14.e5 dxc3+ 15.Kh1 cxb2 16.exf6 bxa1=H 17.fxe7+ Sxe7 18.Hxf8+ Kd7 19.Gb5+ Sc6 20.He7# 1-0

Nieznany przeciwnik - Greco, Gioacchino
Europa 1620 0-1 C37
1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Sf3 g5 4.Gc4 g4 Spokojne 4...Gg7 5.O-O d6 6.d4 h6 5.Se5 Sh6 Lepsze 5...Hh4+ 6.Kf1 Sh6 7.d4 d6 i skoczek musi ustąpić. 6.Sxg4 Białe powinny zrobić roszadę: 6.0-0 d6 7.Sd3 6...Sxg4 Silnie wygląda 6...d5 np. 7.Gb5+ c6 8.Sf2 cxb5 9.0-0 dxe4 10.Sxe4 Gg7 z następnym 11...0-0. 7.Hxg4 d5

NN-Greco

8.Hxf4 Jak się za chwilę okaże bicie tego piona wcale nie jest korzystne, możliwe było 8.Gc6+ c6 i dopiero teraz 9.Hxf4 cxb5 10.He5+ Ge6 11.Sc3 Wg8 12.exd5 Wg6 z ostrą pozycją. 8...dxc4 9.He5+ Ge6 10.Hxh8 Białe odzyskały figurę ale król dostaje się pod silny atak. 10...Hh4+ 11.Kf1 Hf4+ 12.Kg1 Hxe4 13.h3 Lepsze 13.h4. 13...Gd5 14.Hg8 f5 Pole f5 przyda się dla hetmana, lepsze 14...f6!. 15.Hg3 f4 16.Hf3? Błąd, lepszą obronę dawało 16.Hg4. 16...He1+ 17.Hf1?? Po tym posunięciu białey król dostaje mata. Lepsze 17.Kh2. 17...Gc5+ 18.Kh2 Hg3# 0-1

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 1-0 C01
1.e4 e6 2.d4 Sf6 3.Gd3 Sc6 4.Sf3 Ge7 5.h4

Greco-NN

5...O-O? Czarne zbyt pośpiesznie robią roszadę. Profilaktyczny ruch 5...d6 stanowił niezbędne przygotowanie, np. 6.Sc3 Gd7 7.0-0 e5 i czarne są gotowe do wykonania roszady.
6.e5! Sd5 7.Gxh7+ Kxh7 Czarne nieświadome niebezpieczeństwa przyjmują ofiarę gońca. Lepsze 7...Kh8 godząc się ze stratą piona.
8.Sg5+ Gxg5 Ucieczka króla nie miała szans powodzenia: 8...Kg6 9.Hd3+ f5 10.exf6+ Kxf6 11.Hf3+ Kg6 12.h5+ Kh6 13.He4 (grozi Hg6 mat oraz Hh7 mat) 13...Wf5 14.Sxe6+! (skoczek odsłania szachującego białego Gc1, mamy do czynienia z podwójnym uderzeniem, czyli baterią figur.) 14...Gg5 15.Hxf5 Sf4 16.Gxf4 Hf6 17.Gxg5+ z matem.
9.hxg5+ Kg6 10.Hh5+ Kf5 11.Hh7+ g6 12.Hh3+ Ke4 13.Hd3# 1-0

Miniaturki

http://szachowavistula.pl/vistula/

e-mail

Valid XHTML 1.0 Transitional