Felietony
Miniaturki szachowe (4)

       Miniaturki, czyli partie kończące się efektownym zwycięstwem przed 20-25 posunięciem były swego czasu bardzo poszukiwaną przez kibiców sensacją. Szybkie zwycięstwo wymaga błędu ze strony przeciwnika, błędu tak poważnego, aby możliwa była natychmiastowa wygrana. Średni poziom amatorów gry szachowej podniósł się znacznie od czasów średniowiecza, ale ładna miniaturka jest wciąż czymś miłym dla oka, często pouczającym. Demonstrujemy miniaturki w wykonaniu słynnego mistrza Gioacchino Greco, znacznie wyprzedzającego swoją epokę.

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 0-1 C23
1.e4 e5 2.Gc4 Gc5 3.He2 He7 Białe groziły akcją 4.Gxf7+ Kxf7 5.Hc4+ i 6.Hxc5. Dobrą reakcją było np. 3...d6.
4.f4 exf4 5.Sf3 g5 6.h4 f6 7.hxg5 fxg5 8.Sc3 c6 9.d4 g4 10.Sh4 Gxd4 11.Sf5 Gxc3+ 12.bxc3

Greco-NN

12...Hf6 Lepsze 12...He5 z obroną piona f4.
13.Gxf4 Hxc3+ 14.Kf2 b5 15.Gb3 a5 16.Sd6+ Kd8 17.Hxg4 Se7 18.Sf7+ Ke8 19.Hh5 Hd4+ 20.Kf3 Hc3+ 21.Ke2 Wf8 22.Sd6+ Kd8 23.He8+ Wxe8 24.Sf7# 1-0

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 0-1 C37
1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Sf3 g5 4.Gc4 f6?? Powszechnie wiadomo, że czarne nie mogą dopuścić białego skoczka na pole "e". Dla realizacji tego celu można grać 4...Gg7 5.d4 d6 6.0-0 h6.

Greco-NN

5.Sxg5! fxg5?? Po przyjęciu ofiary skoczka czarne są forsownie matowane. Po lepszym 5...d5 6.Hh5+ Kd7 7.Sf7 He7 8.Hf5+ He6 9.Hxe6+ Kxe6 10.Gxd5+ Ke7 11.Sxh8 czarne w obliczu poniesionych strat także powinny przegrać.
6.Hh5+ Ke7 7.Hxg5+ Ke8 8.Hh5+ Ke7 9.He5# 1-0

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 0-1 C23
1.e4 e5 2.Gc4 Gc5 3.He2 He7 4.f4 exf4 5.Sf3 g5?

Greco-NN

Czarne nie muszą grać tego posunięcia, ważniejsze jest wprowadzanie figur do gry, np. 5...Sc6 6.c3 Sa5 7.Gb5 a6 8.Ga4 Ga7. 6.d4 Gb4+ Warto zwrócić uwagę na ten ruch, czarne bezcelowo szachują króla, lepsze 6...Gb6.
7.c3 Ga5 8.h4 Białe natychmiast podważają wysuniętego piona.
8...f6 9.hxg5 fxg5 10.g3 Silnie wygląda 10.Se5 z groźbą 11.Hh5+.
10...g4 11.Se5 Powstała poważna groźba 11.Sg6.
11...f3 12.He3 Sf6 Silniejsze 12...Hg7 teraz czarne tracą materiał.
13.Sg6 Hg7 14.Sxh8 Hxh8 15.e5 Sg8 16.Hg5 Se7 17.Hh5+ Łatwa wygrana czekała białe po 17.Gd3 z groźbą 18.Wxh7. 17...Kd8 18.Hxh7 Hxh7 19.Wxh7 Wymiana hetmanów obnaża zaległości czarnych w rozwoju figur.
19...d6 20.e6 d5 Po 20...c5 mogło trochę przedłużyć walkę, choć bez realnych szans na ratunek.
21.Wh8+ Sg8 22.Gg5+ Ke8 23.Wxg8# 1-0

Miniaturki

http://szachowavistula.pl/vistula/

e-mail

Valid XHTML 1.0 Transitional