Felietony
Miniaturki szachowe (1)

       Miniaturki, czyli partie kończące się efektownym zwycięstwem przed 20-25 posunięciem były swego czasu bardzo poszukiwaną przez kibiców sensacją. Szybkie zwycięstwo wymaga błędu ze strony przeciwnika, błędu tak poważnego, aby możliwa była natychmiastowa wygrana. Średni poziom amatorów gry szachowej podniósł się znacznie od czasów średniowiecza, ale ładna miniaturka jest wciąż czymś miłym dla oka, często pouczającym. Demonstrujemy kilka miniaturek w wykonaniu słynnego mistrza Gioacchino Greco, znacznie wyprzedzającego swoją epokę.

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
1620 1-0 C34
1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Sf3 h6 4.Gc4 g5 5.h4

Greco-NN

5...f6? Poprawne 5...Gg7 6.d4 d6 7.0-0 Sc6 pozwalało prowadzić obronę.
6.Sxg5? Przemożne dążenie do mata wywołało błąd. Lepsze 6.Se5! z wygraną - 6...fxe5?? 7.Hh5+ Ke7 8.Hf7+ Kd6 9.Hd5+ Ke7 10.Hxe5 mat.
6...fxg5? Wystarczyło bić drugim pionem: 6...hxg5 i białe żałowały by swojego błędu.
7.Hh5+ Ke7 8.Hf7+ Kd6 9.Hd5+ Ke7 10.He5# 1-0

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
1620 1-0 C36
1.e4 e5 2.f4 d5 3.exd5 Hxd5 Silniejsze jest 3...e4. 4.Sc3 He6 5.Sf3 exf4+ 6.Kf2 Gc5+?

Greco-NN

Fatalny w skutkach szach, lepsze 6...Ge7. 7.d4 Gd6 8.Gb5+! Kf8 9.We1 Hf5 10.We8# 1-0

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
1620 1-0 C40
1.e4 e5 2.Sf3 f6?? Białe mają wiele dobrych posunięć do dyspozycji, najlepsze z nich to 2...Sc6 oraz 2...Sf6.
3.Sxe5 fxe5?? Ostatnią szansą na ratunek było 3...He7 4.Hh5+

Greco-NN

4...Ke7 Nie ratuje 4...g6 5.Hxe5+ i 6.Hxh8 ze zdobyciem wieży. Tym nie mniej droga wybrana przez czarne prowadzi do mata.
5.Hxe5+ Kf7 6.Gc4+ Kg6 Odrobinę silniejsze jest 6...d5 7.Gxd5+ Kg6, gdyż w obronie króla może pomóc goniec c8.
7.Hf5+ Kh6 8.d4+ g5 9.h4 Wypad piona pozwala włączyć do walki wieżę h1.
9...Kg7 10.Hf7+ Kh6 11.hxg5# 1-0

Adam Umiastowski

Miniaturki


http://szachowavistula.pl/vistula/

e-mail

Valid XHTML 1.0 Transitional