Felietony
Miniaturki szachowe (8)

       Miniaturki, czyli partie kończące się efektownym zwycięstwem przed 20-25 posunięciem były swego czasu bardzo poszukiwaną przez kibiców sensacją. Szybkie zwycięstwo wymaga błędu ze strony przeciwnika, błędu tak poważnego, aby możliwa była natychmiastowa wygrana. Średni poziom amatorów gry szachowej podniósł się znacznie od czasów średniowiecza, ale ładna miniaturka jest wciąż czymś miłym dla oka, często pouczającym. Demonstrujemy miniaturki w wykonaniu słynnego mistrza Gioacchino Greco, znacznie wyprzedzającego swoją epokę.

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 1-0 C34
1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Sf3 Se7 4.h4 h5 5.Gc4 Sg6 6.Sg5 Se5 7.Gb3 f6 8.Sh3 g5 9.hxg5 fxg5 10.d4 Sf7 11.g3

Greco-NN

11...fxg3 Fatalne w skutkach odsłonięcie kolumny "f". Lepsze wtrącenie 11...d5 i po 12.Sc3 wymiana 12...Gxh3 13.Wxh3 fxg3. Po 12.Gxd5 Gxh3 13.Wxh3 g4 14.Wh1 exg3 trzy złączone piony czarnych wyglądają bardzo groźnie, np: 15.Gxb7 g2 16.Wg1 h4 17.Gxa8 h3 z groźbą h3-h2-h1H.
12.Gxf7+ Kxf7 13.Sxg5+ Ke8 14.Wxh5 Jeszcze silniejsze było 14.Hf3 He7 Sc3. 14...Wxh5 15.Hxh5+ Ke7 16.Hf7+ Kd6 17.Hd5+ Ke7 18.He5# 1-0

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 1-0 B00
1.e4 b6 2.d4 Gb7 3.Gd3 g6 4.f4 Gg7 5.Ge3 Sc6 6.Sf3 Sf6 7.c4 O-O 8.Sc3 e6 9.e5

Greco-NN

9...Se8 Skoczki powinny odegrać większą rolę - po 9...Sg4 10.Gc1 Sb4 możliwe stawało się przeciwstawienie w centrum d7-d5. 10.g4 d5 Lepsze 10...Sb4 11.Ge2 d6. 11.cxd5 exd5? Wypad 11...Sb4 obiecywał więcej, np. 12.0-0 Gxd5 13.Sxd5 Sxd5 14.Gd2 c5. 12.h4 a6 Bardzo pouczający moment partii. Białe szykują klasyczny już dzisiaj szturm po kolumnie "h", zaś czarne niczego nie podejrzewają i beztrosko przesuwają piony na drugim skrzydle. Ostatnią szansą było uderzenie 12...Sxd4. 13.h5 b5 14.hxg6 hxg6 15.He2 b4 16.Hh2 bxc3 Odrobinę trudniejsze zadanie miały białe po 16...f5 17.Hh7+ Kf7, choć po 18.gxf5 wygrana białych nie ulega wątpliwości. 17.Hh7# 1-0

Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 1-0 C33
1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Gc4 Hh4+ 4.Kf1 Gc5 5.d4 Gb6 6.Sf3 Hh6 7.g3 Hh3+ 8.Kf2

Greco-NN

8...fxg3+?? Niedobry moment na otwieranie pozycji. Lepsze 8...Sf6 i jeśli 9.Gxf7+ Ke7 10.Gxf4, to 10...Sxe4+ 11.Kg1 Kxf7. 9.hxg3 Hg4 10.Gxf7+ Kf8 11.Wh4 1-0

Nieznany przeciwnik - Greco, Gioacchino
Europa 1620 0-1
1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Sf3 g5 4.Gc4 g4 5.Se5 Warto wspomnieć tutaj o silnym gambitowym ruchu 5.0-0 i jeśli 5...gxf3, to 6.Hxf3 i białe z łatwością rozwijają atak na króla. 5...Sh6 Współcześnie zapewne większość wybrałaby 5...Hh4+. 6.Sxg4 Spokojne 6.0-0 d6 7.Sd2 prowadziło do wyrównanej gry. 6...Sxg4 Podstawowym sposobem rozwoju w podobnych pozycjach jest 6...d5! 7.Hxg4 d5 8.Hxf4 dxc4 9.He5+ Ge6 10.Hxh8

Greco-NN

10...Hh4+ 11.Kf1 Hf4+ 12.Kg1 Hxe4 13.h3 Gd5 Czarne powinny zakończyć rozwój figur: 13...Sc6 14.Sc3 Hh4 15.d4 cxd3 16.Ge3 0-0-0 z solidną przewagą. 14.Hg8 f5 Nieudany ruch, czarne powinny grać 14...f6 i po 15.Hg3 Gc5+ 16.Kf1 Sc6 17.Sc3 Hf5+ 18.Ke1 Sd4 spokojnie zmierzać do zwycięstwa. 15.Hg3 f4 16.Hf3?? Po 16.Hg4 atak białych ulegał zatrzymaniu. 16...He1+ 17.Hf1 Gc5+ 18.Kh2 Hg3# 0-1

Adam Umiastowski

Miniaturki


http://szachowavistula.pl/vistula/

e-mail

Valid XHTML 1.0 Transitional