Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 1-0 C34
1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Sf3 Se7 4.h4 h5 5.Gc4 Sg6 6.Sg5 Se5 7.Gb3 f6 8.Sh3 g5 9.hxg5 fxg5 10.d4 Sf7 11.g3
11...fxg3 Fatalne w skutkach odsłonięcie kolumny "f". Lepsze wtrącenie 11...d5 i po 12.Sc3 wymiana 12...Gxh3 13.Wxh3 fxg3. Po 12.Gxd5 Gxh3 13.Wxh3 g4 14.Wh1 exg3 trzy złączone piony czarnych wyglądają bardzo groźnie, np: 15.Gxb7 g2 16.Wg1 h4 17.Gxa8 h3 z groźbą h3-h2-h1H.12.Gxf7+ Kxf7 13.Sxg5+ Ke8 14.Wxh5 Jeszcze silniejsze było 14.Hf3 He7 Sc3. 14...Wxh5 15.Hxh5+ Ke7 16.Hf7+ Kd6 17.Hd5+ Ke7 18.He5# 1-0
Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 1-0 B00
1.e4 b6 2.d4 Gb7 3.Gd3 g6 4.f4 Gg7 5.Ge3 Sc6 6.Sf3 Sf6 7.c4 O-O 8.Sc3 e6 9.e5
9...Se8 Skoczki powinny odegrać większą rolę - po 9...Sg4 10.Gc1 Sb4 możliwe stawało się przeciwstawienie w centrum d7-d5.
10.g4 d5 Lepsze 10...Sb4 11.Ge2 d6.
11.cxd5 exd5? Wypad 11...Sb4 obiecywał więcej, np. 12.0-0 Gxd5 13.Sxd5 Sxd5 14.Gd2 c5.
12.h4 a6 Bardzo pouczający moment partii. Białe szykują klasyczny już dzisiaj szturm po kolumnie "h", zaś czarne niczego nie podejrzewają i beztrosko przesuwają piony na drugim skrzydle. Ostatnią szansą było uderzenie 12...Sxd4.
13.h5 b5 14.hxg6 hxg6 15.He2 b4 16.Hh2 bxc3 Odrobinę trudniejsze zadanie miały białe po 16...f5 17.Hh7+ Kf7, choć po 18.gxf5 wygrana białych nie ulega wątpliwości.
17.Hh7# 1-0
Greco, Gioacchino - Nieznany przeciwnik
Europa 1620 1-0 C33
1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Gc4 Hh4+ 4.Kf1 Gc5 5.d4 Gb6 6.Sf3 Hh6 7.g3 Hh3+ 8.Kf2
8...fxg3+?? Niedobry moment na otwieranie pozycji. Lepsze 8...Sf6 i jeśli 9.Gxf7+ Ke7 10.Gxf4, to 10...Sxe4+ 11.Kg1 Kxf7.
9.hxg3 Hg4 10.Gxf7+ Kf8 11.Wh4 1-0
Nieznany przeciwnik - Greco, Gioacchino
Europa 1620 0-1
1.e4 e5 2.f4 exf4 3.Sf3 g5 4.Gc4 g4 5.Se5 Warto wspomnieć tutaj o silnym gambitowym ruchu 5.0-0 i jeśli 5...gxf3, to 6.Hxf3 i białe z łatwością rozwijają atak na króla.
5...Sh6 Współcześnie zapewne większość wybrałaby 5...Hh4+.
6.Sxg4 Spokojne 6.0-0 d6 7.Sd2 prowadziło do wyrównanej gry.
6...Sxg4 Podstawowym sposobem rozwoju w podobnych pozycjach jest 6...d5!
7.Hxg4 d5 8.Hxf4 dxc4 9.He5+ Ge6 10.Hxh8
10...Hh4+ 11.Kf1 Hf4+ 12.Kg1 Hxe4 13.h3 Gd5 Czarne powinny zakończyć rozwój figur: 13...Sc6 14.Sc3 Hh4 15.d4 cxd3 16.Ge3 0-0-0 z solidną przewagą.
14.Hg8 f5 Nieudany ruch, czarne powinny grać 14...f6 i po 15.Hg3 Gc5+ 16.Kf1 Sc6 17.Sc3 Hf5+ 18.Ke1 Sd4 spokojnie zmierzać do zwycięstwa.
15.Hg3 f4 16.Hf3?? Po 16.Hg4 atak białych ulegał zatrzymaniu.
16...He1+ 17.Hf1 Gc5+ 18.Kh2 Hg3# 0-1
Adam Umiastowski