Grupa polskich programistów korzystając z gościnności Katedry Informatyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej porównała opracowane przez siebie programy grające w szachy. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Historia rozwoju takich programów liczy sobie blisko pół wieku, jednak problem wciąż jest pasjonujący i trudny do rozwiązania. Twórcy programów szachowych mają różne motywacje, od czystej radości poznania, poprzez poważne prace badawcze, aż do wytworów komercyjnych. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Duże ośrodki badawcze za oceanem, dysponujące sprzętem typu mainframe, stają się niejednokrotnie poligonem wieloletniej pracy naukowej nad zawiłościami szachów. Bywa, że gra w szachy jest traktowana jako nośny symbol sprawności produkowanego sprzętu. Świetnym przykładem może być połączenie przez firmę IBM oprogramowania i hardware w projekcie Deep Blue, który stoczył szereg pojedynków z szachowym mistrzem świata. Wspomnieć także należy o inwestycjach firmy Intel w prestiżowe turnieje szachowe stanowiące znakomite tło dla pojedynków człowiek-komputer (uzbrojony oczywiście w procesor tej firmy i oprogramowanie szachowe wiodącej firmy ChessBase). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W pierwszych mistrzostwach Polski programów szachowych zwycięstwo przypadło programowi Rzeźnik (Butcher) 7 pkt. przed Armageddonem 6,5 pkt. i Matantem 6 pkt. Programy startowały na komputerach PC z procesorami Athlon 1,47 MHz, Pentium III 1000 MHz oraz 800 MHz z pamięcią 256 MB lub 512 MB. W wymianie posunięć pośredniczyli asystenci (zazwyczaj twórcy programów, zobowiązani do prowadzenia zapisu i przełączania zegara szachowego. Niektóre z programów uczestniczących w mistrzostwach można pobrać z witryn twórców lub witryn specjalistycznych. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Patrz: http://mpps.64pola.pl oraz http://www.playwitharena.com/ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rzeznik - Atak
1.c4 e6 2.Sc3 d5 3.d4 Ge7 4.cxd5 exd5 5.Gf4 c6 6.Hc2 Sf6 7.e3 0-0 8.Sf3 Gg4 9.Se5 Ge6 Wątpliwa odpowieź. Lepsze
jest zazwyczaj stosowane 9...Gf5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Armageddon - Matant
1.d4 d5 2.c4 c6 3.Sf3 Sf6 4.Sc3 dxc4 5.a4 Gf5 6.e3 e6 7.Gxc4 Gb4 8.0-0 0-0 9.He2 Gg4 10.h3 Gxf3 11.Hxf3 Sbd7
12.Sa2 Gd6 13.Sc3 e5 14.a5 Hc7 15.Gd2 exd4 16.exd4 Wae8 17.g4 h6 18.Gb3 We7 19.h4
19...Wfe8 Czarne nie dostrzegają niebzpieczeństwa. Lepsze 19...Kh8 20.g5 Sh8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Info: http://mpps.64pola.pl |
Copyright Adam Umiastowski & Tomasz Lissowski 2002 Pismo utworzone dnia 26-12-1997 |