I Mistrzostwa Polski Programów Komputerowych

Łódź 2002

Grupa polskich programistów korzystając z gościnności Katedry Informatyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej porównała opracowane przez siebie programy grające w szachy.
Historia rozwoju takich programów liczy sobie blisko pół wieku, jednak problem wciąż jest pasjonujący i trudny do rozwiązania. Twórcy programów szachowych mają różne motywacje, od czystej radości poznania, poprzez poważne prace badawcze, aż do wytworów komercyjnych.
Duże ośrodki badawcze za oceanem, dysponujące sprzętem typu mainframe, stają się niejednokrotnie poligonem wieloletniej pracy naukowej nad zawiłościami szachów. Bywa, że gra w szachy jest traktowana jako nośny symbol sprawności produkowanego sprzętu. Świetnym przykładem może być połączenie przez firmę IBM oprogramowania i hardware w projekcie Deep Blue, który stoczył szereg pojedynków z szachowym mistrzem świata. Wspomnieć także należy o inwestycjach firmy Intel w prestiżowe turnieje szachowe stanowiące znakomite tło dla pojedynków człowiek-komputer (uzbrojony oczywiście w procesor tej firmy i oprogramowanie szachowe wiodącej firmy ChessBase).
W pierwszych mistrzostwach Polski programów szachowych zwycięstwo przypadło programowi Rzeźnik (Butcher) 7 pkt. przed Armageddonem 6,5 pkt. i Matantem 6 pkt. Programy startowały na komputerach PC z procesorami Athlon 1,47 MHz, Pentium III 1000 MHz oraz 800 MHz z pamięcią 256 MB lub 512 MB. W wymianie posunięć pośredniczyli asystenci (zazwyczaj twórcy programów, zobowiązani do prowadzenia zapisu i przełączania zegara szachowego. Niektóre z programów uczestniczących w mistrzostwach można pobrać z witryn twórców lub witryn specjalistycznych.
Patrz: http://mpps.64pola.pl  oraz http://www.playwitharena.com/
 
Rzeznik - Atak
MPPS I Lodz (7), 15.09.2002
1.c4 e6 2.Sc3 d5 3.d4 Ge7 4.cxd5 exd5 5.Gf4 c6 6.Hc2 Sf6 7.e3 0-0 8.Sf3 Gg4 9.Se5 Ge6 Wątpliwa odpowieź. Lepsze jest zazwyczaj stosowane 9...Gf5
10.Gd3 h6 11.0-0 Sh5 12.Wae1 Gd6 13.Gh7+ Kh8 14.Gf5 Sxf4 15.exf4 Gxf5 16.Hxf5 Kg8 17.We3 Gxe5 18.fxe5

Rzeznik-Atak

18...He7 Manewr 18...Sa6 i dalej -Sc7-Se6 dawał szansę na zablokowanie groźnego piona e5
19.Wg3 Kh8 20.Se2 Sd7 21.Sf4 Wae8 22.e6 Hf6 23.Hg4 fxe6 24.Sg6+ Kh7 25.Sxf8+ Wxf8 26.We3 We8 27.Wfe1 c5 28.Wxe6 Wxe6 29.Wxe6 Hf7 30.Wd6 Sf6 31.Hf5+ Hg6 32.Hxg6+ Kxg6 33.dxc5 Kf5 34.Wd8 a6 35.b4 g5 36.Wb8 d4 37.Wxb7 d3 38.Kf1 Se4 39.Wd7 a5 40.Wxd3 Ke5 41.c6 Sd6 42.c7 Sc8 43.bxa5 g4 44.Wd8 1-0
 
Armageddon - Matant
MPPS I Lodz (1), 13.09.2002
1.d4 d5 2.c4 c6 3.Sf3 Sf6 4.Sc3 dxc4 5.a4 Gf5 6.e3 e6 7.Gxc4 Gb4 8.0-0 0-0 9.He2 Gg4 10.h3 Gxf3 11.Hxf3 Sbd7 12.Sa2 Gd6 13.Sc3 e5 14.a5 Hc7 15.Gd2 exd4 16.exd4 Wae8 17.g4 h6 18.Gb3 We7 19.h4

Armageddon-Matant

19...Wfe8 Czarne nie dostrzegają niebzpieczeństwa. Lepsze 19...Kh8 20.g5 Sh8
20.g5 hxg5 21.hxg5 Sh7 22.g6 Shf6 23.gxf7+ Wxf7 24.Wac1 Hb8 25.Gxf7+ Kxf7 26.Wce1 Wh8 27.Hf5 Wh4 28.We4 Wh5 29.He6+ Kf8 30.f4 Wxa5 31.We5 Gb4 32.Se4 Gxd2 33.Sd6 Sxe5 34.fxe5 Hxd6 35.Hxd6+ Kg8 36.He6+ Kh7 37.exf6 Wg5+ 38.Kf2 Wg6 39.Ke2 Wxf6 40.Wxf6 gxf6 41.Hf7+ Kh6 42.Hxf6+ Kh5 43.Kxd2 a5 44.Ke3 Kg4 45.Hg6+ Kh4 46.Kf4 Kh3 47.Hg3# 1-0
 
MProgram 1  2  3  4  5  6  7  8  9 Pkt.Berg.
1Rzeźnik*101111117.0/8 
2Armageddon0*10.5111116.5/8 
3Matant10*0.5110.5116.0/8 
4Atak00.50.5*111105.0/8 
5JChess0000*11114.0/8 
6Joanna200200000*10.512.5/8 
7Robin000.5000*0.512.0/85.00
8BreadChess000000.50.5*12.0/83.25
9Belzebub00010000*1.0/8 
 
Info: http://mpps.64pola.pl