Koń...cówka

Białe w końcówce skoczkowej mają przewagę piona, jednak już na początku go poświęcają. Dalsza gra wymaga precyzji, Haag w pouczający sposób realizują przewagę.
Białe są o krok od zwycięstwa, jednak jakakolwiek błędna decyzja może doprowadzić do remisu. Pierwszy etap polega na likwidacji piona g7. Drugi etap poświęcony jest promowaniu wolnego piona f. Czarne zmuszone są oddać skoczka za tego piona, powstaje wówczas łatwo wygrana końcówka, w której biały skoczek zdobywa piona h6 i pomaga promować wolnego piona na hetmana.

Haag, E - Kluger, G
Pecs, 1976

Posunięcie białych

1.Kf7! Sxg4 2.Sf8+ Kh8 3.Se6 Sf2 Druga możliwość to 3...Sf6 4.Sxg7 Se4 5.Kg6 Sd6 6.Sf5 Sc8 7.Sxh6 Se7+ 8.Kf6 Sd5+ 9.Kg5 Kh7 10.Sg4 Sb6 11.f5 Sc4 12.Kf6 Sd6 13.Ke6 Sb5 14.f6 Sd4+ 15.Ke7 Sf5+ 16.Kf8 Sd6 17.f7 Kh8 18.Ke7 Sxf7 ( 18...Sf5+ 19.Kf6 Se7 20.f8=H+ Sg8+ 21.Kf7 Kh7 22.Hxg8 mat ) 19.Kxf7 itd.
4.Sxg7 Sd3 Po 4...Se4 5.f5 Sg5+ 6.Kf6 Se4+ 7.Kg6 Kg8 8.f6 Sg5 9.Sf5 Kf8 10.Sxh6 wygrana jest oczywista.
5.Se6 Kh7 6.Sf8+ Kh8 7.Sg6+ Kh7 8.f5 Sf2 9.f6 Se4 10.Ke7 Sg5 11.Se5! Gra skończona, po 11.Se5 Kg8 12.f7+ Sxf7 13.Sxf7 wystarczy przemienić piona w hetmana. Ale nie można grać 11.f7?? Sxf7=.
1-0

Paweł Z. Kruza i Adam Umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula