Jak nie przegrać z arcymistrzem

Olimpijskie zmagania w Batumi
Jak grać i nie przegrać z arcymistrzem o rankingu powyżej 2700? Well, gdybym wiedział, grałbym zamiast Radosława Wojtaszka o główną nagrodę na wyspie Man...
Tymczasem taki problem stał przed skromnym amatorem z Maroka podczas 1. rundy Olimpiady w Batumi.

Aithmidou, Mohamed-Mehdi (2244) -- Li, Chao b (2708)
43rd Olympiad 2018 (Round 1.3) Batumi GEO 2018.09.24 1-0 B20
1.e4 c5 Jeszcze kilka teoretycznych posunięć i chiński „lotniskowiec” zatopi małą marokańską „łódeczkę”. Dlatego skazany na porażkę mistrz wygrał najbardziej skromny, rzadko grywany wariant, gdzie po ekspresowej wymianie hetmanów trzeba długo męczyć się w pozycji z pogranicza końcówki i gry środkowej. Niech zadecyduje siła gry, a nie lepsza pamięć – mówi Aithmidou.
2.d3 e6 3.f4 d5 4.♗e2 dxe4 Gdy znamy wynik partii, łatwo radzić graczowi z Chin, by nie spieszył się z tą wymianą.
5.dxe4 ♕xd1+ 6.♗xd1 ♗d7 7.♗e3 ♗c6 8.♘d2 ♘d7 9.♗f3 O-O-O 10.O-O-O h5 11.e5 ♘e7 12.♗xc6 ♘xc6 13.♘e4 f6 14.exf6 ♘xf6 15.♖xd8+ ♘xd8 16.♘xf6 gxf6 17.♘f3 Po masowych wymianach powstaje wyrównana końcówka, ale … do remisu jeszcze daleko. Czarne mają piony rozdzielone na trzy grupy, które będą narażone na ataki.
17...h4 18.♔d1 ♗d6 19.♘d2 b6 20.♘e4 ♗e7 21.♔e2 ♘f7 22.a4 ♖g8 23.♔f2 f5 24.♘d2 ♘d6 25.a5 ♗f6 26.axb6 axb6 27.c3 e5 28.fxe5 ♗xe5 29.♔f3 ♘f7 30.♖a1 ♗b8

31.♗g1?! Manewr wygląda na przypadkowy, lepsze 31.♘c4 ♔b7 32.h3 ♖g3+ 33.♔f2 f4 34.♗d2 z równymi szansami.
31...♘e5+ 32.♔f2 ♘d3+ 33.♔f3 ♘e5+ 34.♔f2 ♔b7?! Sporą przewagę dawało 34...♘d3+ 35.♔f1 ♘xb2.
35.♔f1 h3 36.gxh3 ♘d3 37.♘f3 ♗f4 38.b3 ♘c1 39.b4 c4 40.b5 ♘d3 41.♖a6 ♗c7 42.♖a4 ♘f4 43.h4 ♖d8 44.♗d4

44... ♘h5?! To już poważna omyłka. Grając 44...♖d5 45.♖xc4 czarne miały szanse na remis.
45.♖xc4 ♖a8? Lepsze 45...♖d5 46.♖b4.
46.♖c6 ♖a1+ 47.♔f2 ♖a2+ 48.♔e3 ♖a5 49.c4 ♖a3+ 50.♔f2 ♖a2+ 51.♔f1 ♖a3 52.♘g5 ♖a2 53.♘e6 ♗xh2 54.♖xb6+ ♔c8 55.♖c6+ ♔d7 56.♗f2 Znacznie silniejsze jest 56.♘c5+ ♔e7 57.b6 ♖c2 58.♖c7! ♔e8 (58...♗xc7? 59.bxc7 z przemianą piona w hetmana) 59.♖c8+ ♔e7 60.b7 itd.
56...f4 57.♔g2?! Należało natychmiast szachować 57.♘c5+ ♔d8 58.♖d6+ ♔e7 59.♖e6+ ♔f7 60.♖e2 i czarne pozbawione były kontrgry.
57...♗g3 58.♘c5+ ♔e7 59.♘e4 ♗xh4 60.♔f3 ♗xf2 61.♘xf2 ♘g7 62.♖c7+ ♔f6 63.♘e4+ ♔e5 64.♖e7+ ♔f5 65.♘d6+ ♔f6 66.♖f7+? Natychmiast wygrywało poświęcenie jakości 66...♔xg7 67.b6 ♖a3+ 68.♔xf4 ♖a1 69.b7 ♖f1+ 70.♔g3 ♖g1+ 71.♔f2 ♖b1 72.♘b5.
66...♔e5 67.♖xg7 ♖a3+ 68.♔f2 ♔xd6 Według tablicy Łomonosowa ta końcówka jest wygrana dla białych.
69.♖g6+ ♔c5 Pozycja jest przegrana, nie mogło tego zmienić 69...♔e5 70.c5 ♖a2+ 71.♔f3 ♖a3+ 72.♔g2 ♖a2+ 73.♔h1 ♖a1+ 74.♖g1 ♖a8 75.♖g5+ ♔f6 76.♖d5 ♔e6 77.♖d6+ ♔e7 78.b6.
70.♖c6+ ♔d4 71.b6 ♔e4 72.c5 ♖a2+ 73.♔g1 ♖b2

74.♖c7?? Subtelności końcówek wieżowych są zadziwiające. Posunięcie w partii wypuszcza wygraną, należało grać 74.♖c8 ♖b1+ 75.♔g2 ♖b2+ 76.♔h3.
74...♖b1+ 75.♔f2 ♖b2+ 76.♔g1 ♖b1+ 77.♔h2 f3 78.♔g3 ♔e3 79.♖f7 ♔d4 80.♖f5 ♔e4?? Ostatnią (ale wystarczającą) deską ratunku było 80...f2! 81.♔xf2 ♖b3 82.♔e1 ♔c4 83.♔d1 ♖d3! 84.♔c1 ♖c3+ 85.♔b1 ♖b3+ z remisem!.
81.♖f8 ♔d5 82.♖c8 ♖b3 83.♖c7 ♔e4 84.b7 ♖b2 85.c6 ♖g2+ 86.♔h3 ♖g8 87.♖f7 Po 87.♖f7 ♖h8+ 88.♔g3 nie pomaga 88...♖g8+ 89.♔f2 ♖g2+ 90.♔f1 ♖b2 91.c7 ♖b1+ 92.♔f2 ♖b2+ 93.♔g3, gdyż po 93...♖xb7 94.c8=♕ ♖xf7 95.♕e6+ czarne tracą wieżę.
1-0

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula