I na szachownicy zostały pionki

Gdy w partii dochodzi do końcówki, często walka kończy się w pionkówce, którą trzeba z daleka dostrzec i prawidłowo ocenić.
W pozycji początkowej widzimy nieuchronność promocji czarnego piona "a" na hetmana. Kolejne działania białych skierowane są na sparaliżowanie silnej figury.
Ostatnia faza gry sprowadza się do wyścigu, który wygrywa biały król.

Krenzisky Simon
1921

Wygrana białych

1.Gc1+ Kb1 2.Ga4 a1H 3.Gc2+ Ka2 4.g5 Hb1 Drugi ruch hetmana 4...Hb2 przegrywa natychmiast 5.Gxb2 cxb2 6.Gxh7.
5.Gxb1+ Kxb1 6.Ga3 Po 6.Gf4? wygrana przepada 6...c2+ 7.Ke2 c1H 8.Gxc1 Kxc1 9.Kf3 Kd2 i czarny król zdąży zdobyć piona.
6...Ka2 7.Kc2 Kxa3 8.Kxc3 Ka4 Biały król potrzebuje pięciu posunięć na zdobycie piona, czarny król okaże się spóźniony.
9.Kd4 Kb5 10.Ke5 Kc5 11.Kf6 Kd5 12.Kg7 Ke5 13.Kxh7 1-0

Paweł Z. Kruza i Adam Umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula