Dziesięć sprawności

Jakie umiejętności są potrzebne do rozegrania partii szachowej?
Gra w szachy tradycyjnie dzielona jest na etapy, debiut, gra środkowa i końcówka. W pierwszej fazie grający dążą do wysunięcia pionów, przybliżenia figur do pozycji przeciwnika i zabezpieczenia własnego króla.

Wiedza o debiutach zgromadzona na przestrzeni wieków jest imponująca. Trudno ogarnąć więcej niż dwa, trzy warianty debiutowe i poprzeć je praktyką. Wymaga to czasu, dostępu do literatury i pomocy innych szachistów.

Gra środkowa to operowanie wszystkimi figurami i pionami w skoordynowany sposób. Cele można wyznaczać rozmaite: zajmowanie upatrzonych miejsc na szchownicy, zdobywanie pionów, figur, wreszcie osłabianie pozycji króla i matowanie.

W miarę dokonywania wymian figur i pionów maleje ich liczba na szachownicy, zwiększa się za to ilość wolnego miejsca. Wbrew pozorom nie ułatwia to gry, gdyż figury zyskują znacznie większe możliwości manewrów. Większe pole do manewrów oznacza znacznie większy wysiłek poświęcony na obliczanie konsekwencji wybieranych posunięć. Gra końcowa wymaga długich obliczeń, przydatna jest wiedza o róznych typach końcówek.

W pozycji wyjściowej połowa pól na szachownicy zajęta jest przez figury i piony, druga połowa jest pusta. Piony ograniczają ruchy figur, które na początku gry nie mają zbyt wiele swobody. Wymiany pionów odsłaniają linie, w ten sposób figury zyskują nową przestrzeń do działania.

  1. Dwa debiuty - opanowanie zasad rozgrywania przynajmniej dwóch debiutów
  2. Zajmowanie centrum - utrzymywanie pionów i figur na środku szachownicy
  3. Wybranie dobrego momentu na roszadę
  4. Otwieranie linii dla wieży - wtargnięcie na siódmą linię
  5. Atak po przekątnej - atak na pozycję roszady
  6. Widły - podwójne uderzenia dowolnymi bierkami
  7. Przełom pionowy - wytwarzanie i wykorzystanie wolnego piona
  8. Bateria - kombinowane wykorzystanie dwóch i więcej figur
  9. Prowadzenie piona - osiąganie linii przemiany i promocja na figurę
  10. Matowanie różnymi figurami - współpraca figur dla osiągnięcia ostatecznego celu
Pozycja początkowa

Ustawienie początkowe

Szachownica liczy 64 pola, na początku gry połowa pól jest pusta, druga połowa zajęta przez bierki. W tej pozycji obie strony mają do dyspozycji 20 różnych posunięć.

Partia włoska
Wariant Giuoco Piano
1.e4 e5 2.♘f3 ♘c6 3.♗c4 ♘f6 4.♘c3 ♗c5 5.O-O d6 6.d3

Ustawienie początkowe partii włoskiej

Po sześciu posunięciach liczba możliwych zagrań rośnie do 40.

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula