Dużo hetmanów

Na finiszu partii wolne piony często dają nadzieję na zwycięstwo, dzięki zdolności do przemiany w hetmana (albo inną figurę). Promocja na hetmana czasem bywa niemożliwa ze względu na motywy patowe. Rozważa się wtedy tzw. słabą promocję na wieżę, gońca lub skoczka. W studium Afeka białe mają dochodzącego piona, ale nie mogą przemienić go na hetmana. Przemiana piona na skoczka spełnia oczekiwania.

Afek, Yohanan
1977

Białe wygrywają

1.b4 Nie daje wygranej przemiana na hetmana (a nawet przegrywa ) 1.e8=H? Hg7 mat, nie pomaga też promocja na skoczka 1.e8=S Hf6+ 2.Sxf6 pat.
1...Hf4+ ( 1...Hf5+ 2.Hf7 Hc8+ 3.e8=G!! ( 3.e8=H? Hc5+! 4.Hee7 Hc8+ 5.Hfe8 Hf5+ ) ( 3.e8=N? Hc5+ 4.He7 Hxe7+ 5.Kxe7 axb4 ) 3...Hc5+! 4.He7 Hf5+ 5.Gf7 Hc8+ ( 5...axb4 6.Ke8 ) 6.He8 Hc7 7.He6 Hb8+ 8.Ge8 Hxb4+ 9.Kf7 Hb7+ 10.Gd7 Hf3+ 11.Hf6+.
2.Hf7 Po 2.Ke8 Hb8+ 3.Kf7 Hf4+! 4.Ke6 He4+ 5.Kd7 Hb7+ jest wieczny szach.
2...Hb8+ 3.e8=S!! Właśnie tak! Po 3.e8=H Hxb4+ jest pat.
3...Hxb4+ 4.He7 Hf4+ 5.Sf6 Oczywiście po 5.Hf6+? Hxf6+ 6.Sxf6 jest pat.
5...Hb8+ 6.Kf7 Rozgrywka kończy się matem 6.Kf7 Hb7 7.Hd7 Ha7 8.Kg6 Hxd7 9.Sxd7 Kg8 10.Kf6 Kh7 11.Kf7 Kh8 12.Sb6 Kh7 13.Sd5 Kh8 14.Sxc3 Kh7 15.Sd5 Kh8 16.c4 Kh7 17.c5 Kh8 18.c6 Kh7 19.c7 Kh8 20.c8=W+ Kh7 21.Sf6#.
1-0

Paweł Z. Kruza i Adam Umiastowski

Vistula Chess Monthly

Logo Vistula