Komputerowe wsparcie
dla szachistów omówienie 2008

     Sposób przygotowania do zawodów uległ w ciągu ostatniej dekady zmianie. Szachiści stosujący w swojej pracy komputery PC otrzymali do dyspozycji dużą ilość programów szachowych. Aktualna oferta jest tak rozległa, że trudno nawet w przybliżeniu śledzić ro
     Szeroki wachlarz programów, począwszy od oferty dla profesjonalistów, skończywszy na początkujących, stawiających pierwsze kroki, sprawia, iż często trudno jest zdecydować się na konkretny wyrób, mając zbyt wielki wybór.
     Jednak w przypadku zaczynających swoją przygodę z szachami wspomaganymi komputerowo można ze spokojnym sercem polecić oprogramowanie nie wymagające inwestycji finansowych. Zbudowanie zestawu ułatwiającego w znacznym stopniu codzienną pracę nad szachami można rozpocząć w oparciu o dwa popularne programy, dostępne w sieci Internet. Programem ułatwiającym gospodarowanie zgromadzonym zasobem partii szachowych jest Winboard, autorstwa Tima Manna. Winboard dysponuje eleganckim i sprawnym programem instalacyjnym, operacja przygotowywania do pracy trwa kilka minut.
     Po instalacji Winboard jest natychmiast gotowy do pracy, dla łatwiejszego dostępu wystarczy utworzyć ikonę skrótu. Program oferuje opcję uruchomieniu trzy tryby pracy:
     grę przeciwko programowi szachowemu (natychmiast mamy tutaj do dyspozycji darmowy Gnuchess na poziomie II kategorii szachowej); połączenie z serwerem szachowym chessclub.com (wymaga to łącza internetowego); przeglądanie bądź wpisywanie partii szachowych (w ogólnie przyjętym formacie tekstowym pgn, czyli portable games notation).
     Programem umożliwiającym analizę partii szachowych na wysokim poziomie jest Crafty, autorstwa Roberta Hyatta.
     Program niewiele ustępuje komercyjnym tego typy wyrobom, wymaga jednak właściwego skonfigurowania oraz zgromadzenia wielu wspomagających zbiorów. Program nie posiada własnego interfejsu graficznego, dysponujemy jednak prosta możliwością dołączenia go do programu Winboard. Najprostszym sposobem jest skopiowanie crafty.exe do katalogu Winboarda i następnie w edytorze wpisanie odwołania do niego, w pliku winboard.ini. Crafty wymaga pewnego wkładu pracy, posiada jednak unikalną cechę uczenia się na błędach i to zarówno w fazie debiutowej, jak i pozycji technicznych. Dla zbudowania biblioteki debiutowej wystarczy dysponować solidnym zbiorem partii arcymistrzowskich we wspomnianym formacie pgn. Prostymi komendami możemy zbudować bibliotekę debiutową, lecz jest to dopiero połowa drogi. Znacznie ważniejsze jest przyszłe gromadzenie doświadczeń programu w plikach o rozszerzeniu lrn.
     Dodatkową atrakcją jest możiwość korzystania z obszernej bazy końcówkowej generowanej i publikowanej przez Roberta Hyatta. Zbiór obejmuje końcówki trzy, cztero, pięcio i sześciobierkowe wygenerowane przy pomocy programu napisanego przez Eugene Nalimowa, obecnie programisty Microsoftu.
     Program tbgen jest nieduży, jednak wygenerowanie większego zbioru trwa niezwykle długo i wymaga ogromnych mocy obliczeniowych.
     Przygotowaliśmy zbiór takich końcówek na specjalnie wydanej płycie cd-rom, zawierającej także programy winboard, crafty oraz duży zbiór partii. Crafty bardzo wydajnie korzysta z biblioteki końcówek zamieszczonych na płycie cd-rom, posiadacze dużych dysków mogą zawartość katalogu /tb przegrać na szybszy nośnik.

http://szachowavistula.pl/vistula/

e-mail